SZEROKIE ZAINTERESOWANIE

Szerokie zastosowanie zasady wdrożonej jeszcze w teatrach szkolnych i magnackich, dało w końcu interesujące wyniki. Niektóre adaptacje osiągnęły poziom, który każe je dżiś zaliczać do arcydzieł polskiej komedii. Tyczy to zwłaszcza utworów Franciszka Zabłockiego. (Przypuszczalny debiut: 1781; stała współpraca z teatrem: 1781-83 i 1785- 89.) Król popierał Zabłockiego i dał mu nawet medal Merentibus („Zasłużonym”). Fircyk w za­lotach,jego najlepszy utwór, padł jednak na pre­mierze (1781, najniższy dochód w ciągu roku).  Parter mało się jeszcze interesował psychologicz­nymi finezjami w tych latach. Na pierwszym przed­stawieniu rzadko który aktor umiał całą rolę na pamięć; grało się „z suflerem”, usadowionym początkowo za kulisami, potem w specjalnej budce wpuszczonej w przednią krawędź sceny. 

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *