WARTOŚCIOWA WIEDZA

Jeśli wynika z tego, że trzeba usunąć znaczące partie programu, niech tak się stanie”25. Żeby poradzić sobie z eksplozją wiedzy, programiści muszą wciąż na nowo podejmować dwa problemy: jaką wiedzę wybrać? i jak ją zorganizować?Pytanie, które zadał Spencer ponad sto lat temu, ma społeczne konsekwencje. Ważniejsze jest dziś, gdy społeczeństwo jest bardziej złożone i szybciej się śmienia, niż w czasach Spencera. W ostatnich latach to samo pytanie ponawiają programiści rozmaitych orientacji. W istocie trzeba cofnąć się do czasów starożytnych, kiedy to Platon i Arystoteles zastanawiali się nad wartością wiedzy w świetle spraw społecz­nych i polityki, i kiedy Kwintylian wskazał na siedem sztuk wyzwolonych – grama­tykę, retorykę, logikę, arytmetykę, geometrię, astronomię i muzykę – jako na ideal­ny program przygotowania obywateli do życia publicznego: senatorów, prawników, nauczycieli, urzędników i polityków.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *