ZNAJOMOŚĆ ZASAD

Pewna znajomość zasad, jakimi się kierowała cenzura w całym państwie Mikołaja I, wystarcza­jąco oświetla genezę tego zjawiska. Pozwala odpo­wiedzieć na pytanie, dlaczego w repertuarze war­szawskim brak Słowackiego (emigrant) albo Wikto­ra Hugo (liberał). Pozwala się nawet domyślać, dlaczego brak Szekspira (za wiele spisków, za wiele zbrodni popełnianych na osobach panu­jących). Należy się jednak zastrzec, że nie znamy jeszcze dokładnie akt cenzury warszawskiej z tamtych lat. Nic także o tym nie świadczy, żeby trafiała w teatrze na silny opór. Wprost przeciwnie, już w ostatnich latach przed powstaniem zakradał się do Teatru Narodowego duch rezygnacji, rozwielmożniony po klęsce.

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *